Les persones treballadores i la prevenció de riscos laborals - INVASSAT
Les persones treballadores i la prevenció de riscos laborals
Els delegats i les delegades de prevenció
Els delegats i les delegades de prevenció són els qui representen a les persones treballadores amb funcions específiques en matèria de prevenció de riscos en el treball (apt.1 art.35 LPRL). Són triats per i entre els representants del personal i el seu número dependrà de la plantilla de l'empresa (apt.2 art.35 LPRL).
Les seues competències són (apt.1 art.36 LPRL):
- Col·laborar amb la direcció de l'empresa en la millora de l'acció preventiva.
- Promoure i fomentar la cooperació dels treballadors i les treballadores.
- Ser consultats sobre les matèries objecte de consulta obligatòria per a l'empresa.
- Vigilar i controlar el compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals.
Tenen facultats per a (apt.2 art.36 LPRL):
- Acompanyar a les persones tècniques en les avaluacions de caràcter preventiu i als inspectors i inspectores de treball i seguretat social en la realització de visites i verificacions que realitzen en els centres de treball.
- Tindre accés, amb les limitacions previstes en la llei, a la informació i documentació relativa a les condicions de treball que siguen necessàries per a l'exercici de les seues funcions.
- Ser informats per l'empresa sobre els danys produïts en la salut del personal.
- Rebre de l'empresa informació sobre les activitats de protecció i prevenció en l'empresa, així com proposar-li l'adopció de mesures de caràcter preventiu i per a la millora dels nivells de protecció de la seguretat i la salut de la plantilla.
- Proposar a l'òrgan de representació dels treballadors i les treballadores l'adopció de l'acord de paralització d'activitats davant situacions de risc greu i imminent.
- Ser informat quan es concerte un contracte de prestació d'obra o serveis.
- Realitzar visites als llocs de treball per a exercir una labor de vigilància i control de l'estat de les condicions de treball.
Les seues garanties i exigència de sigil professional estan recollides en l'article 37 de la LPRL.
La seua designació haurà de constar en el registre de delegats i delegades de prevenció de la Generalitat Valenciana, i l'acta de designació quedarà en el depòsit d'actes corresponent, segons Decret 18/2000, de 8 de febrer, del Govern Valencià.
Comité de seguretat i salut
El comité de seguretat i salut és l'òrgan paritari i col·legiat de participació destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l'empresa en matèria de prevenció de riscos. Com a òrgan paritari, el comité de seguretat i salut està format per les persones que actuen com a delegats o delegades de prevenció i per la direcció de l'empresa i/o els seus representants en número igual al d'aquestes persones delegades.
Es constituirà en totes les empreses o centres de treball que compten amb 50 o més persones ocupades. En aquelles empreses que no aconseguisquen aqueixa quantitat, les competències atribuïdes al comité de seguretat i salut seran exercides pel delegat o la delegada de prevenció.
El comité de seguretat i salut té les següents competències (apt.1 art.39 LPRL):
- Participar en l'elaboració, posada en pràctica i avaluació dels plans i programes de prevenció de riscos en l'empresa.
- Promoure iniciatives sobre mètodes i procediments preventius de riscos laborals, així com proposar a l'empresa la millora de les condicions o correcció de les deficiències existents.
En l'exercici de les seues competències, el comité de seguretat i salut podrà (apt.2 art.39 LPRL):
- Conéixer directament la situació relativa a la prevenció de riscos en el centre de treball, realitzant a aquest efecte les visites que estime oportunes.
- Conéixer la documentació i informes relatius a les condicions de treball, així com conéixer i analitzar els danys produïts en la salut o integritat física dels treballadors o les treballadores.
- Conéixer i informar la memòria i la programació anual de serveis de prevenció en l'empresa o centre de treball.
- La constitució del comité de seguretat i salut haurà de constar davant l'administració laboral de la Comunitat Valenciana, i l'acta de constitució quedarà en el depòsit d'actes de constitució de comités, segons Decret 18/2000, de 8 de febrer, del Govern Valencià.