Telèfon

Memòria prevencionista

Notícies de l'INVASSAT

Ves enrere La Generalitat demana la col·laboració d’empreses i administracions per a garantir la seguretat del personal treballador enfront de colps de calor (16.07.2025)

La Generalitat demana la col·laboració d’empreses i administracions per a garantir la seguretat del personal treballador enfront de colps de calor (16.07.2025)

  • Durant 2025 s’han produït quatre accidents lleus per estrés tèrmic
  • El secretari autonòmic d’Ocupació recorda que la normativa preveu la paralització dels treballs davant temperatures extremes 

El secretari autonòmic d’Ocupació i director general de Labora, Antonio Galvañ, ha recalcat la importància de la col·laboració entre les administracions i les empreses per a garantir la seguretat del personal treballador enfront dels accidents provocats pels colps de calor o l’exposició a les altes temperatures. 

Galvañ ha fet estes declaracions després de l’avís de l’Agència Estatal de Meteorologia de l’arribada d’una nova onada de calor que afectarà la Comunitat Valenciana. Així, l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha establit per a este dijous l’avís nivell taronja en l’interior de la província de València per temperatures màximes de 40 graus.

El responsable de Treball ha posat l’accent que cada vegada és més freqüent, en un context de canvi climàtic, l’exposició a altes temperatures i les onades de calor. 

Així, ha recordat que el Reial decret 486/1997 (disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball) proposa que, davant condicions climatològiques extremes en treballs a l’aire lliure, cal adoptar mesures preventives extremes i poden arribar a paralitzar-se estos treballs durant les hores del dia en les quals concórreguen fenòmens meteorològics adversos, en aquells casos en què no puga garantir-se d’una altra manera la protecció que calga de les persones treballadores afectades.

Galvañ ha detallat que durant 2025 s’han produït quatre accidents lleus per estrés tèrmic. Així, dos s’han produït en la província de València, un en una fàbrica relacionada amb el motor i un altre en el sector de la construcció. A Castelló s’ha produït un accident en el sector de les activitats annexes de construcció. A Alacant s’ha produït un accident d’una persona de Protecció Civil.

El secretari autonòmic ha recomanat que tant empreses com personal treballador seguisquen les recomanacions de l’Invassat en la seua pàgina web. Així, segons l’Invassat, “l’exposició a la calor pot causar greus alteracions en les persones treballadores. Els mecanismes de regulació que mantenen la temperatura es poden vore alterats, sobretot durant les onades de calor en l’època estiuenca accentuades pel canvi climàtic”. 

“En el lloc de treball, una combinació de factors individuals (edat, salut física, fatiga, esforç físic inherent a la tasca...) i col·lectius (organització de l’activitat, condicions de treball...) té un paper important no només en la salut, sinó també l’alteració del rendiment físic i mental de les persones”, ha indicat Galvañ.

El risc d’estrés tèrmic a causa de la calor es definix com la probabilitat de patir danys en la salut a causa d’unes condicions ambientals adverses i a conseqüència del treball realitzat. Este risc, segons el responsable de Treball, està present en pràcticament tots els sectors d’activitat de la nostra Comunitat Valenciana, des de l’agricultura fis a l’hostaleria, passant pel transport, la construcció o la indústria.

A més, el secretari autonòmic ha recordat que el sector de la construcció té una reglamentació que preveu mesures específiques davant la concurrència de temperatures elevades extremes, com ara la reducció o modificació de la jornada diària prevista o l’alteració de l’hora d’inici i/o fi.

Segons l’Invassat, el cos humà necessita mantindre la temperatura dels seus òrgans vitals dins d’un rang molt estret de temperatura (37 °C ± 1 °C). Esta temperatura interna es manté constant gràcies a un equilibri entre la calor generada pel cos i la calor alliberada en l’entorn. 

Entre els principals efectes sobre la salut d’una excessiva exposició a la calor es troben, en primer lloc, les enrampades o rampes per calor, que són espasmes musculars associats a la pèrdua d’aigua i les sals minerals a causa de l’excés de sudoració; la síncope, que és la pèrdua de consciència o desmai, i l’esgotament per calor. 

Finalment, el risc més extrem és el colp de calor, que es desenrotlla quan tots els mecanismes de termoregulació han sigut superats i el cos ha utilitzat sense èxit els seus recursos per a combatre la hipertèrmia (augment de la temperatura interna per damunt de l’habitual). Es caracteritza per un increment elevat de la temperatura interna per damunt de 40,5 °C i la pell calenta i seca. 

Com a resultat, poden produir-se diferents alteracions en l’individu: fallada del sistema termoregulador (com és el cas de la incapacitat per a suar); alteracions neurològiques greus (com, per exemple, confusió, convulsions i pèrdua de consciència); danys en òrgans vitals (cervell, cor i renyons), i, fins i tot, la mort a causa d’una fallada multiorgànica. 

La Generalitat compta amb el Programa de prevenció i atenció als problemes de salut derivats de les altes temperatures, que disposa d’un sistema d’alerta primerenca que permet emetre avisos en cas de calor extrema per a informar la ciutadania sobre la importància de protegir la seua salut.

Esta informació es mostra en un mapa interactiu en què s’indica el nivell de risc en el qual es troba cada municipi eixe dia, així com la previsió per al dia, en l’enllaç següent.

A més, la Conselleria de Sanitat difon una sèrie de recomanacions dirigides a la població sobre quines mesures prendre davant d’episodis d’altes temperatures, com ara fer exercici durant les hores menys caloroses, evitar l’exposició directa al sol entre les 12.00 i les 17.00 hores, beure abundant aigua, utilitzar cremes protectores i protegir persones majors o vulnerables. Tota esta informació està publicada en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat.