Teléfono

Memoria prevencionista

monográficos

Atrás SCHINK, Tania (2014); KREUTZ, Gunter; BUSCH, Veronika et al. Incidence and relative risk of hearing disorders in professional musicians

SCHINK, Tania (2014); KREUTZ, Gunter; BUSCH, Veronika et al. Incidence and relative risk of hearing disorders in professional musicians

SCHINK, Tania; KREUTZ, Gunter; BUSCH, Veronika et al. Incidence and relative risk of hearing disorders in professional musicians. [online]. Occupational and Environmental Medicine. 2014, 71. 472-476. [Consulta 07.08.2014]. doi:10.1136/oemed-2014-102172. ISSN 1470-7926. <http://oem.bmj.com/content/71/7/472>

Los trastornos de audición se han asociado con la exposición a la música. Los músicos pueden beneficiarse de la no amplificación y la música de baja intensidad, pero también pueden tener un alto riesgo de pérdida de audición inducida por la música. Este trabajo compara la incidencia de la pérdida de audición en músicos profesionales con la de la población general. El estudio se realizó entre 2004 y 2008, entre ciudadanos y ciudadanas alemanes asegurados por tres compañías de seguros. Se hizo seguimiento de casos de pérdida de audición conductiva, neurosensorial y conductiva y neurosensorial, así como tinnitus. Se identificó a 2.227 músicos profesionales. Analizados los casos y la incidencia específica sobre el grupo objetivo se concluye que los músicos profesionales tienen un alto riesgo de contraer trastornos auditivos y que el uso de medidas de prevención ya existentes debería reducir su incidencia.

Els trastorns d'audició s'han associat amb l'exposició a la música. Els músics poden beneficiar-se de la no amplificació i la música de baixa intensitat, però també poden tindre un alt risc de pèrdua d'audició induïda per la música. Aquest treball compara la incidència de la pèrdua d'audició en músics professionals amb la de la població general. L'estudi es va realitzar entre 2004 i 2008, entre ciutadans i ciutadanes alemanys assegurats per tres companyies d'assegurances. Es va fer seguiment de casos de pèrdua d'audició conductiva, neurosensorial i conductiva i neurosensorial, així com tinnitus. Es va identificar a 2.227 músics professionals. Analitzats els casos i la incidència específica sobre el grup objectiu es conclou que els músics professionals tenen un alt risc de contraure trastorns auditius i que l'ús de mesures de prevenció ja existents hauria de reduir la seua incidència.

Background: Hearing disorders have been associated with occupational exposure to music. Musicians may benefit from non-amplified and low-intensity music, but may also have high risks of music-induced hearing loss. Aims: To compare the incidence of hearing loss (HL) and its subentities in professional musicians with that in the general population. Methods: We performed a historical cohort study among insurants between 19 and 66 years who were employed subject to social insurance contributions. The study was conducted with data from three German statutory health insurance providers covering the years 2004–2008 with about 7 million insurants. Incidence rates with 95% CIs of HL and the subentities noise-induced hearing loss (NIHL), conductive HL, sensorineural HL, conductive and sensorineural HL, as well as tinnitus were estimated stratified by age, sex and federal state. A Cox regression analysis was conducted to estimate adjusted HRs and two-sided 95% CIs for HL and its subentities. Results: More than 3 million insurants were eligible, of whom 2227 were identified as professional musicians (0.07%). During the 4-year observation period, 283 697cases of HL were seen, 238 of them among professional musicians (0.08%), leading to an unadjusted incidence rate ratio of 1.27. The adjusted hazard ratio of musicians was 1.45 (95% CI 1.28 to 1.65) for HL and 3.61 (95% CI 1.81 to 7.20) for NIHL. Conclusions: Professional musicians have a high risk of contracting hearing disorders. Use of already available prevention measures should reduce the incidence of HL in professional musicians.