Telèfon

Memòria prevencionista

Monogràfics

Ves enrere BOß, Leif; ANGERER, Peter; DRAGANO, Nico; EBERT, David; ENGELS, Miriam; HEBER, Elena; KUHLMANN, Rebekka, et al (2021). Comparative effectiveness of guided internet-based stress management training versus established in-person group training in employees – study protocol for a pragmatic, randomized, non-inferiority trial

BOß, Leif; ANGERER, Peter; DRAGANO, Nico; EBERT, David; ENGELS, Miriam; HEBER, Elena; KUHLMANN, Rebekka, et al (2021). Comparative effectiveness of guided internet-based stress management training versus established in-person group training in employees – study protocol for a pragmatic, randomized, non-inferiority trial

BOß, Leif; ANGERER, Peter ; DRAGANO, Nico; EBERT, David; ENGELS, Miriam; HEBER, Elena; KUHLMANN, Rebekka, et al. Comparative effectiveness of guided internet-based stress management training versus established in-person group training in employees – study protocol for a pragmatic, randomized, non-inferiority trial . BMC Public Health [en línea]. 2021, 21. 2177, 13 p. [Consulta : 22.12.2021]. ISSN: 1471-2458. DOI: 10.1186/s12889-021-12229-y.
 
Antecedentes: el estrés ocupacional es un importante desafío de salud pública que requiere una variedad de enfoques preventivos basados ​​en evidencia para aumentar su alcance dentro de la población trabajadora. Las intervenciones de manejo del estrés conductual se consideran un enfoque establecido para la prevención del estrés ocupacional. Se ha demostrado que tanto la capacitación grupal presencial para el manejo del estrés (gSMT) como la capacitación individual basada en Internet (iSMT) son efectivas para reducir el estrés en los empleados. Sin embargo, sigue habiendo una falta de evidencia sobre la eficacia comparativa del formato digital más nuevo en comparación con la formación en grupo, presencial y bien establecida. Este estudio tiene como objetivo comparar directamente un iSMT basado en evidencia con un gSMT establecido sobre el estrés en los empleados, analizar las dos condiciones desde una perspectiva de costos y explorar los moderadores de la eficacia comparativa. Discusión: Para llegar a una mayor proporción de la población activa, el gSMT bien establecido debe complementarse con intervenciones que se adapten al estilo de vida cada vez más digital de la sociedad actual. La prueba actual proporcionará evidencia que respalde la implementación responsable de la capacitación para el manejo del estrés basada en Internet si el formato digital demuestra que al menos no es inferior a la capacitación grupal establecida. Los análisis exploratorios adicionales del moderador pueden guiar prácticas futuras para ayudar a hacer coincidir programas seleccionados con usuarios seleccionados.
 
Antecedents: l'estrés ocupacional és un important desafiament de salut pública que requereix una varietat d'enfocaments preventius basats ​​en evidència per a augmentar el seu abast dins de la població treballadora. Les intervencions de maneig de l'estrés conductual es consideren un enfocament establit per a la prevenció de l'estrés ocupacional. S'ha demostrat que tant la capacitació grupal presencial per al maneig de l'estrés (gSMT) com la capacitació individual basada en Internet (iSMT) són efectives per a reduir l'estrés en els empleats. No obstant això, continua havent-hi una falta d'evidència sobre l'eficàcia comparativa del format digital més nou en comparació amb la formació en grup, presencial i ben establida. Aquest estudi té com a objectiu comparar directament un iSMT basat en evidència amb un gSMT establit sobre l'estrés en els empleats, analitzar les dues condicions des d'una perspectiva de costos i explorar els moderadors de l'eficàcia comparativa. Discussió: Per a arribar a una major proporció de la població activa, el gSMT ben establit ha de complementar-se amb intervencions que s'adapten a l'estil de vida cada vegada més digital de la societat actual. La prova actual proporcionarà evidència que recolze la implementació responsable de la capacitació per al maneig de l'estrés basada en Internet si el format digital demostra que almenys no és inferior a la capacitació grupal establida. Les anàlisis exploratòries addicionals del moderador poden guiar pràctiques futures per a ajudar a fer coincidir programes seleccionats amb usuaris seleccionats.
 
Background: Occupational stress is a major public health challenge that requires a variety of evidence-based preventative approaches to increase their reach within the working population. Behavioral stress management interventions are considered an established approach for occupational stress prevention. Both in-person group-based stress management training (gSMT) and individual Internet-based training (iSMT) have been shown to be effective at reducing stress in employees. However, there remains a lack of evidence on the comparative efficacy of the newer digital format compared to well-established, in-person, group-based training. This study aims (1) to directly compare an evidence-based iSMT with an established gSMT on stress in employees, (2) to analyze the two conditions from a cost perspective, and (3) to explore moderators of the comparative efficacy. Methods: In a randomized, controlled, non-inferiority trial employees from the general working population will be allocated to iSMT or gSMT. The primary outcome will be perceived stress, assessed using the Perceived Stress Scale, three months after randomization. The non-inferiority margin for the primary outcome measure will be set at 2 points (Cohen's d = 0.29). This trial will also compare the two interventions from a health economics perspective, and conduct explorative analyses to identify potential effect moderators. Discussion: To reach a larger proportion of the working population, well-established gSMT should be complemented with interventions that fit today's society's increasingly digital lifestyle. The current trial will provide evidence supporting the responsible implementation of Internet-based stress management training if the digital format proves to at least be non-inferior to established group-based training. Additional explorative moderator analyses may guide future practices to aid in matching select programs with select users.